Prečo je program Mindfulness vhodný aj pre deti?
Programy založené na všímavosti sa čoraz častejšie využívajú u detí a mládeže pri riešení ich zdravotných, školských a vzťahových problémoch. Rastúci počet výskumov preukázal pozitívne účinky na výkonné funkcie, duševné zdravie, akademický výkon a sociálno-emocionálne výsledky (napr. sebakontrola, znižovanie stresu). Výskum tiež naznačil, že programy všímavosti sú realizovateľné pre rôzne vekové skupiny mládeže. Nie je preto prekvapením, že školy sa stali rýchlo rastúcou oblasťou implementácie programov všímavosti.
Odkaz na zdroj: https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-021-01955-x
Je známe, že deti s ADHD často nedodržiavajú pokyny rodičov. Riešením však nemusí byť zvýšenie kontroly zo strany rodiča, pretože na jednej strane sa dieťa nenaučí sebakontrole a na druhej strane neustála kontrola môže zhoršiť vzťah medzi dieťaťom a rodičom. Štúdie ukázali, že poskytovanie tréningu všímavosti rodičom malo pozitívny vplyv na ich vzťah s deťmi (deti pozitívne reagovali na tréning matiek), ale aj na ich spokojnosť s rodičovstvom. Keď deti následne dostali podobný tréning, vzájomný súlad medzi matkou a dieťaťom sa ešte výraznejšie zvýšil. Matky uvádzali zvýšenie spokojnosti s interakciami s deťmi a zvýšenie pocitu šťastia z rodičovstva. Tréning všímavosti nie je zameraný na učenie stratégií na zmenu správania. Prispieva však k osobnej premene, ktorá má výrazný vplyv na zlepšenie vzájomných vzťahov medzi rodičom a dieťaťom.
Odkaz na zdroj: https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-009-9272-z
Záujem o rozvíjanie priaznivých návykov mysle detí rastie, nakoľko predstavuje príležitosť na kultiváciu pozitívne návyky mysle a tela a na podporu zdravia a blaho detí a mládeže. Pozitívne účinky všímavosti u detí vplývajú na ich celkovú pohodu, kreativitu a schopnosť rozvíjať nové nápady, ale tiež na posilnenie ich psychickej odolnosti, vďaka čomu sú schopné čeliť každodenným problémom.
Odkaz na zdroj: https://www.academia.edu/5716089/
Záujem o aplikovanie prístupov založených na všímavosti u detí, dospievajúcich a dospelých v rýchlo rastie. Rozširujúca sa výskumná základňa so zameraním na modely MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction)/MBCT naznačuje, že ide o účinné prístupy k podpore psychického zdravia a pohody.
Odkaz na zdroj: https://www.springer.com/journal/10826
Ďalší výskum, bol zameraný na sledovanie symptómov úzkosti u detí vo veku 9–12 rokov. Po 12-týždňovom mindfulness programe hlásili rodičia zníženie závažnosti takýchto symptómov spolu so zvýšením všímavosti detí.
Odkaz na zdroj: https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-021-01924-4
Na vzorke vyše 1200 stredoškolákov sa robil prieskum na závislosť na mobile v súvislosti s úzkosťou, depresiou a všímavosťou. Zistilo sa, že závislosť na mobilnom telefóne bola spojená s úzkosťou a depresiou študentov. Tiež bola silnejšia u detí s nižšou úrovňou všímavosti.
Odkaz na zdroj: https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-018-01323-2
Z ďalšieho výskumu vyplýva, že všímavosť spôsobuje transformačnú zmenu, ktorá sa môže prejaviť na celkovom zlepšení rodinnej klímy. Rodičia zaznamenali zlepšenie sociálneho správania u detí a vzájomných vzťahov nielen medzi rodičom a dieťaťom, ale aj so súrodencami. V konečnom dôsledku to malo vplyv na znížený rodičovský stres a zvýšenú spokojnosť s rodičovstvom.
Odkaz na zdroj: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0145445507300924
Výsledky štúdie 8-týždňového programu všímavosti potvrdil zlepšenie u mládeže vo viacerých oblastiach: zlepšenie nálady, zlepšenie vzťahu k sebe i druhým, zvýšenie sebakontroly, zlepšenie v riešení problémov a uvedomenia si prítomnosti.
Odkaz na zdroj: https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/camh.12170
Intervencie založené na tréningu všímavosti sú čoraz populárnejšie. Všímavosť zahŕňa zámerné upriamenie pozornosti na vnútorné a vonkajšie skúsenosti vyskytujúce sa v prítomnom okamihu a často sa vyučuje prostredníctvom rôznych meditačných cvičení. Tento prehľad sumarizuje koncepčné prístupy k všímavosti a empirický výskum užitočnosti intervencií založených na všímavosti. Metaanalytické techniky boli začlenené na uľahčenie kvantifikácie zistení a porovnávania v rámci štúdií. Hoci súčasná empirická literatúra obsahuje mnohé metodologické nedostatky, zistenia naznačujú, že intervencie založené na všímavosti môžu byť užitočné pri liečbe niektorých porúch.
Odkaz na zdroj: https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1093%2Fclipsy.bpg015