Cieľom kurzu Mindfulness pre tínedžerov je posilniť psychickú odolnosť dieťaťa cez praktické nástroje a techniky všímavosti. Mladí ľudia sú často neistí, málo si veria, potláčajú svoje pocity a ľahko podľahnú stresu. Mnoho času trávia vo virtuálnom svete, čo neprispieva k ich psychickej a duševnej rovnováhe. Často strácajú vzťah s reálnym životom, s prostredím, v ktorom žijú, aj k sebe samému.
A práve Mindfulness – všímavosť je program, ktorý mladým ľuďom pomáha nájsť seba samého, zlepšiť vzťah k sebe i druhým, posilniť sebadôveru, sebakontrolu aj sebaúctu.
Počas kurzu praktizujeme rôzne techniky všímavosti, najmä vo vzťahu k svojich myšlienkami, pocitom, emóciám. Učíme sa všímať si myšlienky a vybrať si, ktoré sú užitočné, a tie neužitočné pustiť. Precvičujeme cvičenia na spájanie tela a mysle a učíme sa vnímať svoje pocity v tele, tie príjemné aj nepríjemné. Vystupovať z autopilota reakcií a reagovať vedome. Kultivujeme postoje prijatia, dôvery, láskavosti aj vďačnosti, všímame si príjemné aspekty ako radosť, potešenie. A to všetko s láskavým prístupom k sebe samému.
8-týždňový kurz Mindfulness pre tínedžerov ako novinka na Slovenskom trhu.
Po úspešnom spustení kurzov Mindfulness pre deti, pri spúšťame novinku na Slovensku – Mindfulness pre tínedžerov.
Kurz je postavený na celosvetovom programe MBSR podľa Jona Kabata Zinna. Cvičenia a meditačná prax je prispôsobená vnímaniu a porozumeniu mladých ľudí. Postupne počas lekcií prechádzame cez cvičenia na ukotvenie pozornosti v dychu, v zmysloch, v tele. Uvedomujeme si rozlietanú myseľ a jednotlivé myšlienky a vyberáme si tie užitočné. Prepájame myseľ s telom aj so srdcom. Zážitkovými cvičeniami si uvedomujeme svoje reaktívne reakcie a učíme sa zastaviť, uvedomiť si seba samého a reagovať iným spôsobom – vedome. Počas cvičení všímavej komunikácie rozvíjame zručnosti ako empatia aj asertivita. Uvedomujeme si emócie, tie nepríjemné, ale aj tie príjemné ako radosť, potešenie, kultivujeme vďačnosť , prijatie a láskavý prístup k sebe samému.
Pozriete si viac informácií o 8-týždňovom kurze Mindfulness pre tínedžerov, ktorý je postavený na celosvetovom programe MBSR podľa Jona Kabata Zinna.
Pilotná štúdia, ktorej cieľom bolo zistiť účinky všímavosti na emocionálnu pohodu tínedžerov ukázala, že sebasúcit môže byť cestou k zníženiu stresu mládeže. Výsledky ukázali, že všímavosť, súcit so sebou samým, vnímaný stres a životná spokojnosť sa zlepšili od obdobia zavádzania mindfulness nástrojov. Tieto zistenia naznačujú, že všímavosť môže byť účinným zásahom na zlepšenie ukazovateľov emocionálnej pohody medzi dospievajúcou populáciou.https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S155083071500066X
Zaujímavé výsledky priniesla porovnávacia štúdia, ktorá mala za cieľ porovnať 16-ročných študentov s vysokou a nízkou úzkosťou v súvislosti so sebauisťovaním, akceptáciou, všímavosťou, sebakritikou a sociálnou úzkosťou. U adolescentov s vysokou úzkosťou sa v porovnaní s tými, u ktorých bola úzkosť nízka potvrdilo:·
Štúdia, ktorá hodnotila vplyv všímavosti na znižovanie stresu u 20-tich 8-členných skupín latinskoamerických stredoškolských študentov sa zamerala na skúmanie súcitu, miery stresu, depresie, úzkosti a nepriateľstva. Ukázalo sa, že po účasti v týchto skupinách sa u adolescentov výrazne zvýšilo skóre všímavosti a sebasúcitu a výrazne sa znížil ich vnímaný stres a depresia.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01933922.2014.891683
Ďalšia štúdia skúmala, ako môže mindfulness ovplyvniť šikanujúce správanie a sebakontrolu medzi tínedžermi. Bolo zistené, že sebakontrola sa výrazne vzrástla a zvyšovala sa priamo úmerne zo zvýšením všímavosti študentov. Výsledky tiež ukázali, že aplikovanie Mindfulness v školskom prostredí zlepšilo sebakontrolu a šikanovanie medzi tínedžermi sa výrazne znížilo.
ZDROJ: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/08862605211052047
V Číne prebiehal výskum, kde sa zisťoval vzťah medzi úzkosťou, depresiou a závislosťou na mobilnom telefóne u adolescentov. Výsledky analýz ukázali, že existuje spojitosť medzi závislosťou na mobilnom telefóne a úzkosťou/depresiou u dospievajúcich. Štúdie ukázali, že závislosť na mobile, ktorá bola manažovaná nástrojmi Mindfulness klesla a zmiernili sa aj príznaky depresie a úzkosti u sledovaných 1258 adolescentov.
Zdroj: https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-018-01323-2
Čoraz viac sa využívajú program založené na Mindfulness pre podporu pri zdravotných, sociálnych a vzdelávacích výsledkoch pri adolescentoch. Narastajúci počet výskumov poukázal na pozitívne účinky na ich duševné zdravie, efektivity a sociálno-emociálne zručnosti, ako je sebakontrola či znižovanie stresu. Nie je preto prekvapujúce, že práve školy sa stali rýchlo sa rozvíjajúcou oblasťou, v ktorej sa program všímavosti ujali.
Zdroj: https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-021-01955-x
Skupina adolescentov z rezidenčného liečebného centra sa zúčastnila programu MBSR, v ktorom sa naučili množstvo zručností všímavosti a boli povzbudzovaní, aby tieto zručnosti aplikovali do svojho každodenného života. Na konci programu a po 3-mesačnom sledovaní bola mládež požiadaná, aby opísali dopad programu z ich perspektívy.
Výsledky tejto štúdie ukazujú, že program MBSR bol vnímaný ako prospešný v niekoľkých aspektoch emocionálneho, kognitívneho a interpersonálneho fungovania a našlo sa šesť hlavných oblastí, v ktorom zaznamenali zlepšenie:
– zlepšenej nálady,
– lepšieho vzťahu k sebe,
– zvýšenej sebakontroly,
– lepšieho riešenia problémov,
– uvedomenia si prítomnosti a
– zlepšených medziľudských vzťahov.
Zdroj: https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/camh.12170