Pokojná trieda, spokojní učitelia
Mindfulness nie je len nástroj pre deti – čoraz viac výskumov ukazuje, že pravidelná prax všímavosti prináša benefity aj učiteľom. V prostredí, kde sa od učiteľov očakáva vysoký výkon, zvládanie stresu a neustále sa meniace požiadavky, môže byť mindfulness cenným pomocníkom pre udržanie rovnováhy a spokojnosti v práci.
Štúdia publikovaná v Mindfulness (2015) zistila, že učitelia, ktorí absolvovali osemtýždňový kurz MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction), zaznamenali významné zníženie symptómov stresu a vyhorenia. Zlepšila sa aj ich schopnosť zvládať emočne náročné situácie (Mindfulness, Vol. 6, 2015).
Učitelia praktizujúci mindfulness vykazujú vyššiu mieru empatie a trpezlivosti pri komunikácii so žiakmi. Výskum z Univerzity of Wisconsin-Madison (2013) ukázal, že mindfulness program pre učiteľov okrem redukcie stresu, zlepšil vzťahy medzi učiteľmi a študentmi, čo viedlo k lepšej atmosfére v triede.
V štúdii zverejnenej v časopise Teaching and Teacher Education (2017) sa ukázalo, že učitelia, ktorí pravidelne meditovali, vykazovali vyššiu mieru pracovnej spokojnosti a sebaregulácie – teda schopnosti udržať si nadhľad a reagovať vedome, nie impulzívne. To im umožnilo zvládať náročné situácie v triede s väčším pokojom.
Mindfulness pomáha učiteľom lepšie zvládať multitasking – každodenný chaos medzi výučbou, administratívou a riešením individuálnych potrieb žiakov. Praktizovanie všímavosti zvyšuje schopnosť sústrediť sa na jednu úlohu a zároveň zachovať duševný pokoj, aj keď okolo to vrie.
Keď učitelia praktikujú mindfulness, prenáša sa to aj na kultúru celej školy. Znižuje sa počet konfliktov, zlepšuje sa komunikácia a atmosféra v tíme. V štúdii Univerzity Harvard (2016) sa zistilo, že školy, v ktorých učitelia aktívne využívajú mindfulness, majú menej prípadov disciplinárnych problémov a vyššiu spokojnosť rodičov aj žiakov.
Mindfulness nie je len moderný trend – je to vedecky podložený spôsob, ako zlepšiť kvalitu života učiteľov aj žiakov. Učitelia, ktorí sa kontinuálne starajú o svoju duševnú pohodu, vytvárajú nielen pozitívne a podporné prostredie pre svojich žiakov, ale celý vyučovací proces výrazne zefektívňujú.
Aj my chceme prispieť k duševnej pohode našich učiteľov a pripravili sme program Mindfulness pre školy s názvom sPOKOJNÁ škola